MOSiR Łaziska Górne
 

Strona GłównaZasady gry w kręgle

 

Zasady gry w kręgle

Ostatnia modyfikacja: 28 sierpnia 2009 o 23:25


KRÓTKA HISTORIA KRĘGLI

Kręgle to bardzo stara dyscyplina sportu. Jak powszechnie wiadomo grali już
w nią jaskiniowcy urządzając regularne turnieje, w których najlepszy przeważnie był Fred Flinston.

A tak poważnie, to jeśli wierzyć historykom, w kręgle grano już w starożytnym Egipcie. Chociaż nie można wskazać dokładnej daty powstania tego sportu warto wiedzieć, że w grobowcu sprzed 5300 lat, należącym do jednego z egipskich faraonów, archeolodzy odnaleźli kręgle i kule. Czy wtedy zaczęła się historia kręgli? Raczej nie… Być może jest to gra tak stara, jak kultura człowieka. Możliwe jest również, że gra ta była uprawiana przez starożytnych Rzymian, Fenicjan i Kartagińczyków, choć nie ma na to żadnych dowodów. Wiadomo jednak, że ok. 50 roku p.n.e. - za czasów Juliusza Cezara - ludzie zamieszkujący alpejskie regiony Italii uprawiali grę uważaną za prekursora "bocce", włoskiej formy kręgli znanej po dzień dzisiejszy.

W IV wieku w Niemczech kręgle były podobno częścią ceremonii religijnych, zaś w XVI wieku w Anglii kręgle wciąż biły rekordy popularności, przyprawiając o ból głowy królów angielskich Edwarda III i Ryszarda II, którzy zakazali gry, ponieważ ludzie poświęcali na nią zbyt dużo czasu. Prohibicja oczywiście nie przyniosła zamierzonych efektów.

Cóż znaczy jednak sentyment „Wyspiarzy” do tej gry, wobec uwielbienia, jakim darzyli ją Niemcy! Traktowali oni kręgle nie tylko jako zabawę, ale również jako doskonałą wróżbę: kto strącił wszystkie kręgle, był z pewnością dobrym człowiekiem. Komu się nie udało – musiał odprawić pokutę. Od zawsze warto było być mistrzem...

Kręgle trafiły do Ameryki wraz z holenderskimi osadnikami, jako gra w "9 słupków". Legenda głosi, że gra w obecnej formie powstała wtedy, gdy w 1840 roku prawo stanu Connecticut zabroniło grać w 9 kręgli ze względu na coraz bardziej powszechny hazardowy charakter tej gry. Aby ominąć ten zakaz do dotychczasowej liczby kręgli dodano jeszcze jeden - i tak pozostało już do dnia dzisiejszego.

Prawdziwe czasy kręglarskich wirtuozów nadeszły pod koniec XIX wieku, gdy najlepsi gracze założyli Amerykański Kongres Bowlingu (amerykańskiej odmiany kręgli) i ustalili jasne zasady gry, obowiązujące do dziś. Wtedy też nastąpił oficjalny podział na amerykańską odmianę gry z dziesięcioma kręglami (czyli bowling), oraz europejską – z dziewięcioma. Znaczący wpływ na popularyzację i rozwój kręgli miało wynalezienie w latach czterdziestych XX wieku automatu do podnoszenia kręgli po ich strąceniu przez gracza. Urządzenie to zrewolucjonizowało całą "organizację" gry i pozwoliło na jej znaczne usprawnienie.

Bowling jest dziś jedną z najatrakcyjniejszych gier towarzyskich i sportowych. Fakt ten jest oczywisty dla każdego, kto choć raz spróbował rzucać bowlingową kulą. Dzieje się tak gdyż, aby grać w bowling nie potrzeba żadnych wybitnych zdolności ani warunków fizycznych.
Nie potrzeba wgłębiać się też w skomplikowane zasady gry, ponieważ są one dziecinnie proste. Nie trzeba się też martwić o prowadzenie zapisu punktacji, aby wyłonić zwycięzcę rywalizacji, bo zrobi to za nas automat. Nam pozostaje jedynie wybrać kulę i rzucając nią przewrócić więcej kręgli niż przeciwnik.


UCHWYT KULI

Standardową kulę należy chwycić przez wsunięcie dwóch środkowych palców i kciuka w 3 otwory. Palce powinny wchodzić w otwory do drugiej kostki, natomiast kciuk powinien schować się cały. Pozostałe dwa palce umieszczamy wygodnie na kuli tak, aby dłoń przylegała luźno do jej powierzchni.
Jeżeli otwory są dobrze dopasowane gracz może rzucać stosunkowo ciężką kulą bez konieczności jej ściskania. Nie ma również obawy, że palce zablokują się w otworach.
                                                
KROKI

Tradycyjny rozbieg przed rzutem składa się z czterech kroków. Pierwsze trzy powinny być wykonywane prosto (ruch zdecydowanie do przodu). Ostatni, czwarty krok zakończony jest poślizgiem lewej nogi (dla graczy praworęcznych). Podczas tego kroku prawa noga zachodzi za zawodnikiem na lewą stronę dotykając podłogi. Pierwszy krok powinien być najkrótszy. Ostatni krok, ponieważ obejmuje poślizg, powinien być najdłuższy. Dla praworęcznych graczy układ kroków to: prawa, lewa, prawa, lewa. Dla leworęcznych graczy odwrotnie: lewa, prawa, lewa, prawa.

KROKI KOŃCOWE

W każdym z rodzajów aktywności sportowej, w którym się uderza, kopie albo rzuca piłkę lub kulę, wymagana jest pewna sekwencja ruchów. Jest to konieczne również przy grze w kręgle. Dobrego "bowlera" można zawsze rozpoznać po ruchach, jakie wykonuje po wypuszczeniu kuli. Ramie powinno wędrować do góry, powyżej linii barków, nie odchylając się na prawo lub lewo. Ruch ten pomaga w uzyskaniu maksimum efektu z wykonanego zamachu oraz utrwala nawyk prowadzenia ramienia równolegle do toru.

POŁĄCZENIE KROKÓW Z RZUTEM

Wykonywanie zamachu kulą oraz kroki nie są trudnymi ruchami - problem może stanowić jedynie ich koordynacja. Od tego zależy, czy pierwsza faza rzutu zostanie wykonana płynnie. W momencie wykonywania rzutu ciało powinno być w stabilnej pozycji, aby wykorzystać siłę rozbiegu. Rzut powinien zostać wykonany w momencie zatrzymania się nogi balansującej ciało do tyłu. Podczas trzech pierwszych kroków kula osiąga z tyłu maksymalną wysokość zamachu. Następnie wykonywany jest ostatni krok, zamach kulą w przód i wyrzut. Podczas pierwszego kroku kula znajduje się około 20 - 30 cm od klatki piersiowej.
Jest to pozycja wyjściowa do wykonywania zamachu oraz drugiego i trzeciego kroku. Zgranie kroków z zamachem jest kluczem do uzyskania swobodnego
i płynnego rzutu.

PUNKTACJA W BOWLINGU

Gra składa się z 10 rund. Na początku każdej rundy gracz stara się strącić wszystkie kręgle. Jeśli próba się powiedzie, wtedy rezultat to tzw. "strike" i runda jest zakończona. Jeżeli po pierwszym rzucie pozostały nie strącone kręgle - następuje drugi rzut.
Strącenie wszystkich kręgli podczas drugiego rzutu to tzw. "spare". Gdy po drugim rzucie nadal pozostaną nie strącone kręgle, wtedy wynik to tzw. "open frame" - gracz zdobywa tylko tyle punktów, ile strącił kręgli.

PREMIE

"strike" - gracz otrzymuje 10 punktów + liczbę punktów równą liczbie kręgli strąconych w dwóch następnych rzutach
"spare" - gracz otrzymuje 10 punktów + liczbę punktów równą liczbie kręgli strąconych w następnym rzucie.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia w jednej grze (10 rund) to 300.


OZNACZENIA I PUNKTACJA (czyli co wyświetla się na ekranach monitorów)

1

2

3

  1. 1. kręgle strącone w pierwszym rzucie
  2. 2. kręgle strącone w drugim rzucie
  3. 3. suma strąconych kręgli

 

X

 

.

STRIKE - strąciłeś wszystkie kręgle przy pierwszym rzucie; nie rzucasz drugi raz.; masz 10 punktów plus suma kręgli strąconych w dwóch kolejnych rzutach

 

9

/

.

SPARE - strąciłeś wszystkie kręgle w drugim rzucie; masz 10 punktów plus ilość kręgli strąconych w kolejnym rzucie

 

 

-

.

MISS - nie strąciłeś żadnego kręgla; nie dostajesz punktów

 

O

 

.

SPLIT - strąciłeś kręgle w pierwszym rzucie tak, że trudno będzie zbić pozostałe przy drugim rzucie

 

F

 

.

FAUL - przekroczyłeś linię spalonego (faulu); nie dostajesz żadnego punktu pomimo zbitych kręgli


Biuletyn Informacji Publicznej

Przetargi

Nasze obiekty

Nasi partnerzy

Akceptujemy karty

Ankieta

Szukaj

Ważne linki


Facebook MOSiR
Facebook ORS Żabka